söndag 28 september 2014

Dag 85

Sträcka: 44km
Totalt: 2515km
Från: Repskäret
Till: Mål, Riksröse 59, Virtakari udde.
Väder: Sol med lätta västliga vindar.

Startade relativt tidigt runt sex tiden och fick således en väldigt trevlig och lugn morgon där jag kunde beundra vad som antagligen blir den sista norrländska soluppgången på ett tag. Ett härligt skådespel är det men ännu bättre var att det knappt blåste något alls och havet var relativt lugnt. Lite dyningar låg självklart kvar efter blåsten men ändå lugnt. Tyvärr ökade det ganska fort efter det solen stiga men vinden kom iaf från rätt håll så jag fick skön västlig vind som jobbade med mig. Lite kändes det som om naturen faktiskt ville ge mig en fin  avslutning på detta äventyr. Paddlade iaf ganska fort fram till seskarö där jag efter passerat bron tog det väldigt lugnt och spenderade denna sista tid med naturen  med att fullständigt njuta. Började också gå igenom hela äventyret från början och tänka tillbaka på vad som hänt och vad som är lite extra utmärkande. Tänkte så länge på detta faktisk att jag missade att svänga av vid rätt ö så fick ta nästa i stället och därmed paddla helt vinkelrätt mot vågorna som vid detta laget faktiskt var vågor. Jaja lite blöt blev jag men solen gjorde ett riktigt bra jobb med att torka upp mig ganska fort.

I med jag missade att svänga av vid rätt ö så fick jag lägga om min planerade målrutt lite. Detta innebar att jag passerade igenom ett lågvattenområde som djupast var runt 25 cm. Detta innebär att du inte kan paddla ordentligt utan du snarare sitter och vispar dig framåt på ytan mha paddeln. Men det gick ändå okej för det var mest sandbotten så det gjorde inte så mycket när du slog i botten. Värre var det vid bränningarna som fanns då det snabbt blev stenigt. Men det gick att navigera runt det med även om det inte gick fort fram.

Slutligen så kunde jag runda rätt udde och påbörja upploppet mot Virtakari udde och min målgång. Det var dock inte helt lätt att hitta då det smälte ganska bra in i omgivningen och det inte precis är något som utmärker den. Men vilken känsla det var att slutligen få paddla mot stranden och veta att nu är det snart slut. 3 paddeltag kvar,  2 kvar, tar det sista paddeltaget och med det förseglar paddlingen. Kajaken glider upp en bit och det välbekanta ljudet av när kajak möten sten hörs. Jag hoppar ur och navigerar mig fram till ett visst Riksröse. Samlar mig och kramar därefter stenen och förseglar inte bara paddlingen utan också hela äventyret. Jag klarade det. Vilken känsla.

85 dagar och 2515km. Jag har uthärdat allt utom snöstorm. Sol, vind och på slutet det värsta - kyla kunde inte stoppa mig. Så otroligt skönt att ha klarat detta.

*Tar höger hand och klappar mig själv på vänster axel och ger mig beröm*

Det kommer komma ett statistik/sumerings inlägg för alla som är intresserade lite senare.

Jag vill också passa på att tacka alla de människor som jag träffat på under resan och som ni alla medvetet eller ej hjälpt mig sätta en unik prägel på detta äventyr. Det kommer aldrig glömmas bort och sen slutligen vill jag självklart tacka alla de läsare som följt mig.

Och för alla de som funderar över att göra samma resa så kan jag med gott samvete rekomendera att ni ska göra det. Men två tips se till att ni bara kan paddla och inte har något annat överhuvudtaget som ligger och måste lösas under turen för det slår isönder lite av skönheten och för det andra,  börja tidigt så ni slipper kylan mot slutet om ni ska ta god tid på er. Det är betydligt lättare att hantera kylan mentalt i början när man vet det bara blir varmare och betydligt mycket svårare om man gör tvärt om. Tro mig:-P

Då återstår bara att packa allt och börja ta sig hemåt...

Mot framtiden och nya äventyr -  Paddla lugnt alla

//André Ahlfors Dahl

5 kommentarer:

  1. Gratulerar André!
    Tack för detta äventyr, som du har delat med dig av.
    Nu blir det lite tomt...
    Måsågott!
    Annalena Önnered/Kåseberga

    SvaraRadera
  2. Grattis André !! Viklen bedrift.

    Det har varit mycket intressant att följa din
    färd längs den svenska kusten.

    Ha det fortsatt bra / Peter Bohm

    SvaraRadera
  3. Grattis till bra genomförd paddling !!

    Kul att följa din resa och på så sätt minnas mina egna färder.
    Förstår att det varit slitsamt på slutet med kyla och stormar. Som du skriver är det nog bättre att börja lite tidigare.

    Hälsningar
    Peter Sjödin

    SvaraRadera
  4. GRATTIS
    till din stora bedrift, det har varit mycket spännande att följa
    din färd runt Sveriges kust.
    Mvh.
    Valter Vilör

    SvaraRadera
  5. Grattis till din tur runt Sverige! Och tack för att jag fick hänga på, så här vid skärmen ��

    SvaraRadera