torsdag 18 september 2014

Dag 75

Sträcka: 60km
Totalt: 2237km
Från: Sikeå
Till: Bjuröklubb
Väder: Dimma och dis hela dagen samt Vindstilla med nollvågor.

Ett oljud väckte mig och i mitt trötta tillstånd ville jag bara säga åt den ansvarige att sånt liv kan man inte hålla på med mitt i natten. Dock efter några sekunder så identifiera min hjärna det hela som min väckarklocka. Hel*ete, satt alarmet för tidigt tänkte jag då det var nattsvart ute och jag var bombsäker på jag nyss la mig. Men tyvärr så hade kroppen fel och klockan var rätt. Dock insåg jag att med det mörkret så hinner det inte ens börja ljusna på ett tag så snoza klockan en timme och somnade om. Vaknade igen av oljudet kallat alarm och kände med den tröttheten och fortfarande mörkret så 30 minuter till är okej. Så kom till slut upp. Fortfarande mörkt ute men med tendens till att ljusna. Så klev ut och skulle ta mig till servicehuset men inser först efter fem meter att jag inte ser det. Vänder mig om och ser inte tältet iheller. Dimma och tjock sådan. Toppen, blir ju verkligen en bra dag idag tänkte jag lite sarkastisk. Har iaf ett lokalsinne och tack vare gårdagens vandring en tydlig mental karta över området. Inga problem med att nå servicehuset med andra ord och väl där så intogs frukost. En långsam frukost senare då jag hoppades solen skulle bränna bort lite dimma inser jag att det inte kommer hända. Lite hade det dock släppt men det var fortfarande starkt begränsad sikt. Lyckades iaf få ihop packningen och bege mig iväg inom rimlig tid. Det kändes dock väldigt konstigt att kunna titta rätt upp mot solen och bara skymta bollen där. Dimman dämpade så mycket. Paddlade hela förmiddagen i dimman och jag kom rätt hela tiden trots relativa stora passager vilket fick mig att känna en väldigt speciell typ av värme inombords.

Höll lunch och under lunchen så lättade dimman så jag kunde se ca 800 meter vilket var mycket god sikt helt plötsligt. Glad som tusan då jag kunde börja navigering med ögonen igen så lättade det hela tiden mer och mer nu. Dimman släppte dock inte greppet helt förrän runt fyra tiden. Vilket innebar att sista biten upp till Bjuröklubb var något jag faktiskt fick se och det var fint.

Väl framme i den gamla lotshamnen hittade jag den mycket fina och rymliga bastun som fick inhysa både mig och min utrustning. Så efter upphängning av allt på tork hängav jag mig åt matens ädla konst. Mycket god Ravioli blev resultatet dock inträffade en liten incident då jag skulle ta maten från kastrullen och äta. Tage slant (kärt barn många namn, grep är annat (handtag är annat..) och jag lägger hälften av maten i knät. Men efter lite snabbt handlade så kunde den säkert återförenas med resten av maten om än något hårigare. Gott var det iaf. Mätt och belåten så kröp jag ner i sovsäcken där jag somnade gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar